Dafo Brand levererar hjärtstartare till SATS

Pressmeddelande 3 november 2009

Sats logo

Dafo Brands storsäljande defibrillator tryggar tillvaron på SATS nordiska träningscenter.
SATS är Nordens ledande träningsföretag med drygt 154 center i Sverige, Norge, Finland och Danmark. I samarbete med Dafo Brand utbildar SATS ett stort antal av sina instruktörer i hjärt-lungräddning och utrustar sina träningscenter med defibrillatorer.

– “Plötsligt hjärtstopp är idag den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Ett antal drabbade är yngre människor som i de flesta fall skulle överleva hjärtstoppet om räddningen fanns tillräckligt nära. Därför borde en defibrillator vara lika självklar som en brandsläckare på platser där många människor vistas”, säger Thomas Sparring, vd Dafo Brand AB.

– “SATS värnar om sina medlemmars hälsa och välbefinnande och vill förebygga genom regelbunden träning och förbättrade säkerhetsrutiner. Vi strävar kontinuerligt efter en trygg tränings- och arbetsmiljö för våra medlemmar och vår personal. Vi värdesätter att hjärtstartarna är enkla att använda vilket tillsammans med våra utbildningsinsatser bidrar till en ännu bättre beredskap hos vår personal”, säger Kent Orrgren, CEO SATS Sverige och COO SATS Norden.

Hjärtstartare

Dafo Brands halvautomatiska defibrillator ZOLL AED Plus är utvecklad för alla som inte har sjukvårdsutbildning och räddar liv till vardags.

Anders Grandelius, säljansvarig, Dafo Brand AB
E-post: anders.grandelius@dafo.se

***

Dafo Brand AB är en av landets största leverantörer av brandskydd och räddningsmateriel med över 100 återförsäljare från Kalix i norr till Ystad i söder. Företaget är en offensiv aktör och expanderar kontinuerligt. Dafo Brand etablerades 1919, har drygt 100 medarbetare och omsatte år 2008 drygt 200 mkr. Huvudkontoret ligger i Tyresö söder om Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.dafo.se